Sunday, 25 December 2011

penamaya 43 ~ redha

Bismillahirrahmanirrahim..





Cakap salah, tidak ucap pon salah, bila dah ucap, beginalh nasibnya.
Emmmm, nasib badan..
Redha lah..

Thursday, 22 December 2011

penamaya 42 ~ nangis!

Bismillahirrahmanirrahim..




Sudah lama kita tidak bersua bukan..
terlalu lama..
kerana apa..

aku  biarkan kata membentuk untaian frasa
lalu membangun menjadi ayat hanya di dalam hati..

di waktu ini aku kesepian..
kerana apa?
mungkin kerana aku tidak begitu memahami hati yang sebuah lagi..

bodohkah aku?
aku sendiri kering dengan jawapn itu..
yang aku tahu..

nangis!
nangis!
nangis!

benci kalau terus begini..

Saturday, 26 November 2011

penamaya 41 ~ geram!

Bismillahirrahmanirrahim..





Ikot Setan mati,
tapi ikot kata hati yang ada setan lagi mati,
rasa nak berapi lagi....

Friday, 25 November 2011

penamaya 40 ~ mungkin aku begitu

Bismillahirrahmanirrahim..





Terlalu banyak bicara. 
Terlalu ambil kisah
kesemuanya dibuat untuk orang lain..
Tetatpi mungkin tidak semua manusia menyukai nya.
berdiam mungkin itu jawapan..

Thursday, 17 November 2011

penamaya 39 ~ pengawal hatiku

Bismillahirrahmanirrahim..





"Kau tahu kan, hati ni bisu! Tolong! jangan paksa hati aku menengking kau. Nanti hati kau sendiri yang parah diamuk dengan api lagi jelaga sudah mampu membuatkan kamu basah dengan air mata," bisikan sayu tetapi penuh amarah sekian menodai  jiwa Am..

Sudah lama Am menyimpan kalimah cinta yang terpaut agung disanubarinya hanya untuk Nurani, tetapi akhirnya merembes dengan derasnya, sederas air mata Nurani yang belum mahu berkata apa-apa dengan tingkah Am yang mendiamkan diri sejak pertemuan mereka petang tadi.

"Am, aku tidak tahu apa salah aku, bukan kah patut kau luahkan segalanya sejak dari rasa itu mula berkembang di hati mu, bukannya hari ini. Hari pernikahan aku Am! " luahan Nurani yang ditemani air mata yang makin hebat meluncur laju..

Am menunduk lalu bingkas bangun seolah mahu meninggalkan Nurani dari esakan deras itu. "Bukan aku tidak mahu Nur, tapi aku tahu, aku hanya mampu meraih jambangan cinta mu hanya memadai di luar pintu hati mu, bukan di dalam hati mu. Aku tahu, dia sememangnya berjaya merangkul kemas seluruh pelusuk hati mu. Biarlah cinta itu hanya menunggu di luar pintu hati mu, asal dia tidak berganjak dari kedudukannya. Selamat tinggal Nur," makin laju langkah Am meninggalkan Nurani dengan kata terakhirnya itu..

Sungguh cinta itu tidak bermaksud meragut seluruh hati itu, memadai, hanya diluar pintu, memastikan ia menjadi pengawal yang tegar, agar hati itu selamat dalam jagaan-Nya..

Thursday, 10 November 2011

penamaya 38 ~ sepi sekian lama

Bismillahirrahmanirrahim..




Sunyi. Sepi lagi hati ini. Kerana sepi yang lalu? Sepi kerana menanggung sunyi yang lalu yang tidak pernah lenyap sehingga kini. Aku tidak tahu kemana perginya jiwa ku yang sebenarnya itu. Hakikatnya, ia makin hilang di mamah usia yang makin meninggi meninggalkan keuzuran bumi.

"ina, tak payah la susah hati na. Biarlah, lepas ina dapat kerja nanti, senang la nanti ye."

Menunggu hari itu, untuk keluar dari rasa sunyi yang bertapak sekian lamanya. Ibu, nanti ina bawa ibu keluar dari sini ya. Sayang ibu.!

Monday, 7 November 2011

penamaya 37 ~ apa yang harus aku buat..

Bismillahirrahmanirrahim..






yang sorang kesana
yang sorang ke sini..

kekadang susah untuk menghadapm perasaan dan tindak balas apa yang manusia lain itu sedang lakukan. Puas sudah diperah otak ini, mencungkin mana yang termampu, untuk memperbaiki apa yang mampu di lenyapkan di keributan yang sana dan sini..

Tetapi aku? hanya tersepit di tengah-tengah. Sedih melihat yang sana sedang menangsi terhimpit rasa bersalah. Sedih juga melihat yang sini , sedang memendam segala kelesuan yang sedang bermain di fasa yang aku sendiri tak mampu untuk menganalisisnya.

Bolehkah seseorang keluar dari fasa ini, berterus terang dengan diri ni, apa yang harus aku buat? aku bisu. pekak. tuli. semua sekali. Tuhan, hantar  aku malaikat yang mampu melepaskan aku dalam kesesakan yang bergelombang dengan megahnya di dada ini..

aku tidak mampu.. maaf!

Sunday, 6 November 2011

penamaya 36 ~ sakit

Bismillahirrahmanirrahim..




mungkin ini balasan dosa hitam ku..
telanlah makanan bagai lahar menjalar di lohong tekak mu..
pasrah..

Sunday, 23 October 2011

penamaya 35 ~ entah..

Bismillahirrahmanirrahim..



kekadang terlalu menyerah tetapi tidak kalah
kekadang terlalu berharap tapi tidak
kekadang sangsi...
entah...

penamaya 34 ~ 23 tahun

Bismillahirrahmanirrahim..




sekian lama aku membisu
kini timbul kembali bagai si teratai
tidak selalu kembang di tasik

23 tahun?
selamat hari lahir wahai anak adam ini~ 
tahniah dan takziah atas umur mu ini..

Monday, 17 October 2011

penamaya 33 ~ aku hampir di penghujung

Bismillahirahmanirrahim..



Begitu pantas masa itu berlalu. Tanpa disedari..aku tiba di penghujung 22 tahun ini.. Esok aku akan dilahirkan kembali menjadi yang ke 23, dengan izin-Nya.. Sungguh aku mahu berbuat banyak perkara hari ini, bagi mengisi lopak-lopak 22 ini..

Setelah terlalu singkat merenung di kaca buku catitan elektronik ini, semakin banyak pula perkara yang mahu diisi di sini.. Berkecamuk sehingga semuanya berebut mahu mengisi lopak-lopak 22 itu..

23 tahun yang lalu, mama mungkin sudah ditempatkan di hospital. Ya. Hospital itu, yang masih lagi kukuh di bumi utara semenanjung Malaysia itu.. Penat menahan lelah, tidak tahu bila isi di dalam nya akan mencelikkan mata, bila masa isi dalam nya itu menjadi salah seorang warga dunia ini. Bakal menjadi salah seorang pentas lakonan di astaka Bumi ini..

Sungguh perit kelangsungan ibu itu kan? 9 bulan menahan duri yang tiada kuncupnya dari laluannya, demi isi kandungan yang di galasnya itu...

Sungguh kini aku berjanji. sekalipun tiada madu dalam hidup ku.. aku pasti ku kerahkan juga isi bumi ini, untuk secebis madu buat ibu, buat mama..

Sayang mama!

penamaya 32 ~ akak!

Bismillahirrahmanirrahim..



kakanda
akak
sister
kakak
dalam bahasa lain
terjemah sendiri ya!
yang pasti aku cinta kakak!
walau hanya di maya
aku selalu sayang kamu kakak!

Sunday, 16 October 2011

penamaya 31 ~ hold my hand

Bismillahirrahmanirrahim..



I hear the flower’s kinda crying loud
The breeze’s sound in sad
Oh no
Tell me when did we become,
So cold and empty inside
Lost a way long time ago
Did we really turn out blind
We don’t see that we keep hurting each other no
All we do is just fight

Now we share the same bright sun,
The same round moon
Why don’t we share the same love
Tell me why not
Life is shorter than most have thought

Hold My Hand
There are many ways to do it right
Hold My Hand
Turn around and see what we have left behind
Hold My Hand my friend
We can save the good spirit of me and you
For another chance
And let’s pray for a beautiful world
A beautiful world I share with you

Children seem like they’ve lost their smile
On the new blooded playgrounds
Oh no
How could we ignore , heartbreaking crying sounds
And we’re still going on
Like nobody really cares
And we just stopped feeling all the pain because
Like it’s a daily basic affair

Now we share the same bright sun,
The same round moon
Why don’t we share the same love
Tell me why not
Life is shorter than most have thought

No matter how far I might be
I’m always gonne be your neighbor
There’s only one small planet where to be
So I’m always gonna be your neighbor
We cannot hide, we can’t deny
That we’re always gonna be neighbors
You’re neighbor, my neighbor
We’re neighbors

hold my hand ~ maher zain

Friday, 14 October 2011

penamaya 30 ~

Bismillahirrahamnirrahim..




mendengarkan alunan piano
menggamit minda ku beralun sebentar
mengikut rentak nya
ber melodi bersama
menciptakan sebuah generasi
bermutu bukannya penuh kutu!

penamaya 29 ~ angin

Bismillahirrahmanirrahim..




memikirkan corak kehidupan
menjadikan diri terhuyung hayang
bersaing dengan angin..
seakan mahu seiring maju dengan laju si angin

tetapi diri sedar
tidak sepantas angin yang mengiringi tubuh ini..
tidak semulus angin
walau tidak nampak..sejuk terasa..

begitulah seharusnya
aku menjadikan kehidupan ku
walau tidak ternampak dek bebola
anak mata yang lain

tetapi aku harus memperkasakan
daginh ditubuh ku ini
harus mendewasakan pemikiran ini
menjadi sehebat cendiakawan di langit..

menjadikan masa lalu
sebagai anak tangga pertama
untuk menjejaki
anak tangga yang terakhir

menjadikan masa mendatang
tekad dan misi sejauh mane
harus aku mempertingkatkan
langkah ku ini

ayuhhhh
jangan lagi kau leka dan layu
jangan lah di kisahkan yang berlalu
yang berlalu sudah menjadi debu
debu yang hanyut
di mamah usia mu

berikan jiwa mu
kepada yang selalu menemani mu
Ya raBb.. pencipta ku..~

Thursday, 13 October 2011

penamaya 28 ~ bernyanyilah wahai pujangga

Bismillahirrahamnirrahim...


aku merintih
merintih mencari tapak untuk menuju
menuju
satu jalan yang mampu untuk kaki ini terus berjalan
berjalanlah
kaki ku~

penamaya 27 ~ tuhanku

Bismillahirrahmanirrahim..




Tuhan ku,
sungguh aku..
terpaku
terkelu disini

Tuhan ku,
hanya kata
alhamdulillah meniti dibibir ku..
ditemukan aku dengan hamba-Mu..

TUhan ku,
ditemukan ku..
dengan hamba-Mu yang menuju 
berjuang, menjadi da'ie-Mu

Tuhan ku,
sungguh aku terpana
melihat kemurahan
keanggungan-Mu..

aku cinta pada-Mu, tuhanku!

Wednesday, 12 October 2011

penamaYa #26 ~ tidak ku sangka

BIsmillahirrahmanirrahim..




aku tidak sangka dia begitu!
aku sangka dia diam membisu
tetapi
diamnya memberi ilmu
memberi ilmu kepada diri ku
sungguh diam itu
mencernakan yang terbaik
dari membongkar aib dikalbu...

penamaya 25 ~ aku masih bisu

Bismillahirrahmanirrahim..




apa khabar kalian di sana
aku doa kalian baik sahaja

aku rindu!
sungguh aku rindu!
tapi aku masih bisu!


apa kalian rindu juga sama ku?
aku tidak mengharap kan itu
walau hati kecil ku mahu dirasa begitu..

aku rindu!
sungguh aku rindu kalian
tapi aku masih tuli!

aku rindu
bersenda gurau
berkongsi rasa dengan kalian
tetapi hati ku
masih lagi bisu!


hati masih lagi bisu
ingin menjadi sendirian disini
kalau la kalian tahu
aku disini
tapi aku masih bisu

kalian
doakan aku tidak lagi bisu
sesungguhnya
bisu ini meragut jiwa ku..

Friday, 7 October 2011

penamaya 24 ~ buntu

Bismillahirrahmanirrahim..




sedang anak mata
meliar mencari
kabar berita sahabat

banyak senyum yang aku 
terima
berbanding curahan
air mata

alhamdulillah..
aku bangga
aku gembira 
akan mereka

tetapi aku
masih di sini
belom mencapai apa pun

sungguh aku
seakan mahu lenyap dari dunia
sesaat pun
tidak mengapa

kerana
aku buntu
aku malu
dengan mereka..

Thursday, 6 October 2011

penamaya 23 ~ aku salah aku tahu

Bismillahirrahmanirrahim..




aku tahu aku salah
senyap mungkin bagus!

aku tahu aku salah
cakap dengan ilmu!

aku tahu aku salah
cakap penuh malu

aku tahu aku salah
aku bodoh!

aku tahu aku salah
aku minta maaf!


Wednesday, 5 October 2011

penamaya #22 ~ helah berbisa

Bismillahirrahmanirrahim..



kata ini ku petik
dari drama












bukan kata!
tajuk ini!











sakit kah engkau jika
ada yang menikam belakang mu?
indah kan?
indah yang berbisa
sungguh manusia itu jarang sekali
berbudi
apabila sudah menerima..

penamaya #21 ~ seakan boneka

Bismillahirrahmanirrahim..


kekadang mahu tertawa
melihat mereka ini
tetapi apakan daya
mereka seperti aku
jika aku ketawa
aku sedang ketawakan diri aku sendiri
ohh
sakitnya
menghina diri sendiri kan?

penamaya #20 ~ kasihmama

Bismillahirrahmanirrahim..




Aduhaii mama
kapan sekelumit tidak pernah kau merisaukan daku

itulah mama
sudah namanya
jiwanya
ada sebahagian dari roh ku!


sayang mama!

penamaya #19 ~ benih yang rapuh

Bismillahirrahamnirrahim..



pokok yang baik
hasil dari benih yang baik

benih yang baik
cukup segala khasiatnya

benih yang rapuh
terapungdi udara pun tiada sudinya

inikan pula mahu menjadi pokok

sudah tidak mungkin terjaga..

penamaya 17 ~ doa ku

Bismillahirrahmanirrahim..





apa salah agaknya dahulu aku
sehingga aku masih menanti lagi

ahh!kau tanya lagi?
memang kau berdosa wahai manusia..

tiada lagikah ruang untuk ku..
mengecapi keceriaan hidup sepertinya yang lain

kau perlu sedar!
kau berdosa!

iya..
aku tahu..aku kotor!


bagus!
maka kau harus bersabar!

sampai bila
sampai bila aku terus mendungukan diri ini


sampai kafarah dosa kau
diampuni oleh tuhan kau!

sungguh aku keji
runsing memikirkan diriku dahulu








ya Allah, ya tuhan ku..berikan aku sedikit ruang, berikan aku sedikit kesempatan, agar aku beroleh peluang memberikan kemanisan kepada ibu dan ayah ku..mengecapi bahagia..dengan titik peluh ku Ya Allah..

Aku insan hina.. tiada yang mampu aku harapkan..melainkan keampunan dari Mu ya Allah..Ampunkanlah dosa-dosa lalu ku..yang menggelapkan lagi sekian hati ku..

Berikanlah aku kesabaran.. agar aku terus menanti jalan yang baru..jalan yang suci.untuk sekali lagi aku berjuang di titi mu ya Allah...

Hanya kepada mu aku bermohon Ya Allah..

Amin.....

penamaya 16 ~ keliru

Bismillahirrahmanirrahim..




bila ku kata tidak
aku ingkar

bila kau kata ya
aku seakan bungkam lagi

bila ku kata tidak
aku seakan membuangnya pergi

bila ku kata ya
aku berbelah bagi disini

bila ku kata tidak
aku tahu aku masih ada ramai lagi menanti

bila ku kata ya
aduh! kenapa ada masih yang tertinggal lagi

tidak
atau 
ya..
keduanya sama
sudah tidak beerti lagi ~

Sunday, 2 October 2011

penamaya 15 ~ lebat hati

Bismillahirrahmanirrahim..




lebat malam ini
seakan sama dengan hati kami


angin mampu meruntuhkan pepokok
seakan merobohkan benteng yang gah selama ini


tempias hinggap di kaki kain kami
walau dah bertahun lama, kesan masih berbaki dihati

hujan 1001 rahmat dan peringatan
semoga kami tidak pernah jauh dari Dia ~

penamaya 14 ~ kata dan terus kata

Bismillahirrahmanirrahim..




banyak betul kata hari ni
kata yang mengundang dosa?
atau 
kata menambah pahala


malaikat, aku pohon
catatan ku biru bukan merah


tapi bukan salah mereka
mereka bertugas
untuk menjaga ku..

aku?
masih lagi terhuyung hayang

tak tahu kenapa diri terlalu pasif
terlalu kaku

jiwa memberontak bagai 
halilintar memecah sunyi

tapi hanya halilintar didalam ini
tidak mampu ku robek di luar sana

robek
bernanah
nerkudia
berulat

hanya terus
bernaung dalam diri


penamaya 13 ~ apakah jawapan untuk kami

Bismillahirrahmanirrahim..




Kami selalu sendirian
selalu kah?

sejak akhir-akhir ini
tidak lagi seperti dahulu

selalu bersama
di dalam dunia penuh warna

kini warna
hitam dan putih

Jauh sekali
pelangi singgah melingkari

kami masih menanti
ada sedikit penyuluh

membenteng kehidupan
agar kami tidak lagi

terus suram begini...

penamaya 12 ~ cintaku

Bismillahirrahmanirrahim...




sampai bila lagi
aku harus menunggu begini


kenapa aku menjadi sebegini
 seakan menghukum diri
sedangkan aku tahu
aku sedang diuji
aku terlalu mencinta
mencinta dunia
sedangkan Dia selalu ada
selalu menghulurkan cinta-Nya

tapi aku berkeras
memilih cinta yang fana

sedih
tapi masih lagi degil


sampai bila harus begini
degil tinggalkan aku


tolong
aku merayu!





penamaya 11 ~ bayu rindu

Bismillahirrahmanirrahim..



aku masih mahu menjadi aku yang dulu
aku yang tidak seorang
aku yang masih dibawah ibu dan ayah
sungguh aku rindu waktu itu ~





Friday, 30 September 2011

penamaya #11~ kenapa kalau aku berkata?

Bismillahirrahmanirrahim..


salahkah hati kalau ingin terus berbicara
salahkah?

hati dijadikan untuk memandu kata
bergabung tenaga bersama cahaya si akal

aku mahu terus berkata
tapi masih ada yang tidak menerima

sudah hakikatnya kejadiaan Dia itu
tidak pernah puas

biarkan
biarkan
aku terus mahu berkata
selagi masih dipinjamkan kata dari Dia..

penamaya #10~ penamaya cinta murabbi 2

Bismillahirrahmanirrahim...



kini penamaya murabbi
berwajah dua
assalamualaikum w.b.t  dan salam sejahtera..
izinkan saya menyambung penamaya murabbi ini
selaku pena yang ke-2
bersama kita merungkai kembali kisah-kisah
cintakan Dia
lebih dari segala-Nya ~
insyaAllah..

penamaya #9 ~ bertemu kembali

Bismillahirrahmanirrahim...



sudah lama tidak ketemu ruang pena ini
kembali setelah selesai dari urusan dunia
kini kembali untuk urusan dunia juga
dunia maya~
selamat kembali
penamaya murrabi~

Friday, 16 September 2011

penamaya #8 ~ seLamaT hari Lahir sayang ku!

Bismillahirrahmanirrahim..



54 tahun bernaung aku dan hati yang lain di sini
54 tahun walau mata belom ketemu perwiranya
54 tahun masih terasa bayu damaimu
54 tahun aku cinta akan mu
dan terus cinta!
selamat hari lahir malaysia ku!

Sunday, 11 September 2011

penamaya #7~ tebing biru

Bismillahirrahmanirrahim..



aku selalu menunggu di tebing biru itu
untuk menjadi sesuatu yang tenang bagai awan biru
mungkin belum tewat bagi ku,
mencipta sesuatu yang baru
meskipun aku tahu, hati ini, tidak mahu berlagu rindu
hanya berlagu menahan sendu
tebing biru
menjadikan aku terpana melihat kecantikan-Mu
menjadikan aku layu di balik keagungan-Mu
menjadikan hatiku sering kali getar menahan pilu
menahan pilu kerana takut akan-Mu

tuhanku...
yang menciptakan tebing biru
masihkah ada ruang untuk ku
mencari cinta yang satu
mencari makna tirai syurga mu

tuhanku....

penamaya #6~ berdetak lebat

BIsmillahirrahmanirrahim



hanya 2 jam lagi
meniti di usia yang baru
moga semangat jasad mu
menjadi jitu
walau berkabung di dalam batu..

penamaYa #5 ~ hati oh hati

Bismillahirrahmanirrahim..


mungkin hati selalu menangis
dikala sebabris gigi tertonjol nyata
mungkin hati selalu menggila
walau dikala bersalam padu merebut sayang dari taulan
mungkin hati sangat kejam
kerana selalu menangis
dan menangis
dan menangis
tanpa henti
kerana hati tidak pernah menipu pemiliknya..

penamaYa #4 ~ kekaL dihati walau dicaci

Bismillahirrahmanirrahim..




penat..
kaku
pilu


penat bukan mengeluh tapi penat melihat dihina
kaku bukan lesu tapi lemah itu manusia
pilu bukan sayu tapi gagah nya air mata itu..

Friday, 9 September 2011

penamaya #3 ~ ku reLaKan kau perGi

Bismillahirrahmanirrahim..


semalam..
lagi kau membisiikkan kepada ku..
membisikkan lagi kata hati mu..
kata yang aku sendiri ingin kata kan sejak dulu..
kata yang sungguh syahdu...
membuatkan air mata ku mengalir deras laju membisu
aku tahu
kau juga tahu...
tidak mengapa..aku rela..
aku rela tanpa aku sedari
walau mungkin membuatkan aku bersepi dengan diri ini..
kerana apa aku rela
kerana kau lebihkan cinta Dia..
Kerna kau tidak lupakan Dia dalam cinta fana ini..
Sungguh aku rela..
Pergilah kau mencari Dia yang hakiki...

Thursday, 8 September 2011

penamaya #2 ~ HuJaN baYu

Bismillahirrahmanirrahim..


Hujann
dan hujan
kian membasahi bumi di bawah bayu ini
bagaikan sesak didada tiada lagi mampu menampung
bagaikan menangisi kepulangan rindu yang digalang silih berganti

Hujan lagi
terus memekarkan segenap rasa subur di bumi
merendahkan jiwa rasa yang sepi kian senak di langit ini
sungguh makin resah
makin gelora langit Ilahi
menurunkan cinta dan sayangnya kepada Bumi
awas
cinta dua makna
cinta Ilahi
cinta duniawi...

penamaYa #1 ~ taa'rUF cinTa

Bismillahirrahmanirrahim..




dengan Nama Tuhan..yang Agung ini
ku Mulakan tinta penaMaya cinta Ilahi ini
moga menjadi santapan Jiwa rohani..
insyaAllah...